Turku sai Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta yli 6,2 miljoonaa euroa hankkeisiin, joilla on tarkoitus parantaa kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuutta, sujuvuutta ja turvallisuutta. Tärkeitä hankkeita on paljon, mutta Turun tulisi niitä priorisoidessa ottaa huomioon myös alueiden tasa-arvoinen kehittäminen.
Vielä viime vuosikymmenellä Turun kaupungin kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmassa suunnitelmissa oli rakentaa pyörätie Säkyläntielle Tortinmäkeen asti. Hinta arvio oli noin kaksi miljoonaa euroa ja kiireellisyysluokka I. Perusteina puuttuva taajamayhteys ja vaarallinen liikenne (nopeustaso osin 100 km/h). Sittemmin, vaikka pyöräilyn kehittämistä on vain entisestään lisätty, on kyseinen suunnitelma pudotettu pois suunnitelmista.
Olen koko ikäni asunut Paattisilla Säkyläntien varrella. Kun olin lapsi, eivät vanhempani päästäneet minua pyöräilemään Säkyläntielle, koska tiesivät liiankin hyvin sen vaarat. Kasvatusisäni isä jäi aikoinaan pyöräillessään auton alle, eikä siitä selvinnyt. Muistan myös lapsuudenystäväni äidin, joka olisi voinut menettää henkensä, kun rekan irronnut remmi teki pahan haavan hänen päähänsä hänen pyöräillessään Säkyläntiellä. Mieleen tulee lukuisat kolarit, yliajetut kissat ja peurat ja jatkuva raskas rekkaliikenne.
Edes nyt aikuisena en pyöräile kyseisellä tiellä eikä tulisi mieleenikään päästää omia lapsiani niin vaarallisen liikenteen sekaan. Toki kärsin itsekin nuorena pyörätien puutteesta, mutta vasta nyt kun olen itse äiti, näen selvemmin sen, miten pyörätien puuttuminen eriarvoistaa lapsia. Koulu, harrastukset, nuorisotilat ja kaverit ovat kaikki saavutettavissa vain autolla. Lapsen itsenäisen ja turvallisen liikkumisen edistäminen on mahdotonta ilman pyörätietä.
Turku puhuu paljon ennaltaehkäisystä, lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja alueiden tasa-arvoisesta kehittämisestä, mutta teot eivät vastaa puheita ainakaan Pohjois-Turun osalta. Turku käyttää valtavasti rahaa imagon parantamiseen ja brändäykseen. Hyvin hoidetut työt antavat hyvän maineen joten fokus ja resurssit tulisi laittaa aitoihin asioihin.
Pyörätien rakentaminen Tortinmäkeen asti parantaisi alueen asukkaiden fyysistä terveyttä. Kaikenikäiset pääsisivät vapaammin ja turvallisemmin liikkumaan, mikä auttaisi heitä verkostoitumaan ja ennaltaehkäisisi syrjäytymistä ja masennusta. Se tukisi myös hiilineutraaliustavoitetta. Nyt pienetkin välimatkat joudutaan kulkemaan autolla.
Nyt kun koronan myötä Kurjenrahkan kansallispuisto on vieläkin ahkerammassa käytössä, voisi pyörätien rakentaa samantien kansallispuistoon asti. Se mahdollistaisi huomattavasti isommalle joukolle terveyttä ylläpitävän, ekologisen ja turvallisen reitin upeaan lähiluontoon. Tällaiseen isompaan laajasti hyödylliseen, kuntarajat ylittävään, hankkeeseen olisi paremmat mahdollisuudet hakea rahoitusta. Kyse on vain siitä tahtooko Turun päättäjät lähteä ajamaan asiaa eteenpäin. Nimiä tämän asian puolesta kerätään adressit.com -sivustolla.
Mimmi Ruusunen
(julkaistu Turun Sanomissa 6.2.22 ja Turun Tienoossa)
Ota rohkeasti yhteyttä:
mimmi.ruusunen@turku.fi
0407008528
© Suomen Keskusta r.p. 2022
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste